Comfort in uw werk

( Voor het laatst geupdate 23 februari 2015 02:43 )
Waar denk je aan bij comfort? Aan een bed dat je met zachtheid en warmte omhelst zodra je erin gaat liggen? Aan dat favoriete hoekje van de bank waarin je wegkruipt met een kop warme chocolademelk op een koude winteravond? Aan je favoriete broek of sloeber trui? Wat heeft dat met je werk te maken en waarom zou je comfort moeten willen hebben in je werk?

Elke functie, baan, rol heeft leuke en minder leuke kanten. Die minder leuke kanten hebben de neiging in de loop van de tijd steeds wat minder leuk te worden. Als je weet welke kanten je minder leuk vindt, dan kun je gaan proberen ervoor te zorgen dat die kanten minder voor gaan komen of dat ze je minder tijd gaan kosten per keer dat ze voorkomen. In het meest extreme geval kun je zelfs proberen of je die minder leuke kanten overbodig kunt maken of als dat niet lukt of je er een alternatief voor kunt bedenken waarmee je hetzelfde doel bereikt, maar dan op een manier die je wel leuk vindt. Zo maak je van je baan jouw comfort zone. En dat is fijn voor jou, maar is ook erg fijn voor je omgeving. Minder gemopper, minder stress en meer plezier in je werk.

Stel je bent verkoper, en je werkgever is zo slim geweest om je verantwoordelijkheid niet op te laten houden bij het moment waarop de klant zijn handtekening onder de bestelling heeft gezet, maar hij houdt jou ook verantwoordelijk voor de juiste en tijdige levering aan de klant en voor de tijdige betaling door de klant.

Het najagen van klanten die niet betalen vind je helemaal niet fijn om te doen, je bent veel liever bezig met nieuwe bestellingen binnen halen. Toch ben je elke week alles bij elkaar een halve dag kwijt aan het oplossen van betalingsproblemen. Anders gezegd: je had 11% meer omzet binnen kunnen halen, maar komt daar niet aan toe omdat je betalingsproblemen moet oplossen.

Wat kun je er aan doen dat je die 11% binnen kunt halen?

Je kunt je baas de schuld geven van je achterblijvende omzet, omdat hij je verantwoordelijk maakt voor de betalingen in de hoop dat hij dat terug draait. Je kunt pleiten om een assistent in dienst te nemen die deze klus voor jou doet. Je kunt de betalingsproblemen negeren en gewoon die extra omzet binnenhalen terwijl de onbetaalde rekeningen opstapelen. Maar dat zijn stuk voor stuk oplossingen die op korte termijn misschien jouw probleem oplossen, maar het probleem voor het bedrijf niet oplossen. Ze veroorzaken extra salariskosten (van je assistent of een ander die jouw verantwoordelijk op zijn bordje krijgt) of zorgen voor een opstapeling van klanten die nooit betalen. Dat geeft geen comfort.

Je kunt ook creatief zoeken naar een oplossing, waardoor je het aantal slecht betalende klanten terug dringt, zodat jij hoe langer hoe minder werk hebt aan slecht betalende klanten. Als je een loyaliteitsprogramma hebt waarbij er voordelen gegeven worden op basis van de ordertotalen, dan zou je daar bijvoorbeeld een voorwaarde kunnen inbouwen dat alleen op tijd betaalde bestellingen meetellen. Of een competitie uitschrijven die elk kwartaal de klant met de grootste relatieve vooruitgang in betaalgedrag beloont. Je zou je slecht betalende klanten ook voor de verandering kunnen bellen met een bedankje zodra ze hun betaalgedrag verbeteren (zelfs als dat nog niet helemaal op tijd is). Dat maakt het in elk geval al een veel prettiger gesprek.

Uiteindelijk komt het streven naar comfort in je werk er op neer dat je de oorzaak van vervelende werkzaamheden wilt wegnemen, de last die je er van hebt wilt beperken of een manier bedenkt waarop je het gewenste resultaat bereikt op een fijnere manier. Dat maakt je werk structureel leuker, comfortabeler.

Comfi puzzelt aan comfort in úw werk.
Deel dit artikel met anderen
reageren op dit artikel ? Reageren ?

NB ! Deze niet invullen !!( is alleen tegen spam bedoeld ). Vul uw email adres in bij 'Emailadres'
Naam:
Email (optioneel):
Tekst:
Resterend aantal tekens:
Tel op een plus vijf =



Verstuur dit artikel naar een kennis  Artikel uitprinten?  PDF versie?

Klik hier om alle artikelen te zien !